Perempuan Tertarik Pada Lelaki yang Seiras

15 Ogos 2009 at 10:16 2 comments

Perempuan amat mudah tertarik dengan lelaki yang mempunyai wajah yang seiras dengan mereka, ujar para penyelidik dari Universiti of St Andrews.

Kajian juga turut mendapati bahawa, wanita lebih mempercayai lelaki yang mempunyai pendapat yang sama seperti mereka.

Para saintis menggunakan grafik berkomputer untuk memanipulasikan wajah lelaki sebelum diajukan pandangan oleh wanita berkenaan.

Wajah tersebut diubah dengan mengurangkan ciri – ciri kelelakian pada muka lelaki terbabit melalui pengubahsuaian paras wajah.

60 orang wanita mengadili 4 wajah yang diambil dari sampel 50 orang lelaki selama kajian dijalankan.

Ketua Penyelidik Saxin Tamson, felo pensyarah kedoktoran di Fakulti Psikologi universiti berkenaan berkata, “Previous research has often found that women can be attracted to masculine men, but also a bit suspicious of them.

However, women tend to trust men more if they look like them. So perhaps the resemblance cancelled out the women’s suspicions.

Or maybe the women felt they were better matched with men who looked like them, because if two people resemble each other, they might both be attracted to each other.”

Penyelidik Craig Roberts pula menyebut, “When people rate what’s attractive, they have to consider lots of different characteristics. What’s really interesting is that masculinity was more important to women’s judgments compared with whether the men looked like the women.”

Wanita melihat rupa luaran wajah seperti bentuk muka dan juga bentuk terperinci seperti bentuk hidung dan saiz mata. Bagaimanapun, warna mata dan warna kulit tidak diambil kira di dalam kajian tersebut.

Entry filed under: Suka - suki aku nak tulis aper. Tags: , , .

Kenapa Jam yang baru dibeli selalu menunjukkan Pukul 10.10 Rear Panel Connector

2 Komen Add your own

  • 1. cikf=)  |  15 Ogos 2009 at 10:53

    saye pun pernah dengar perkara mcm ni dr kaunselor sy..dsebabkan kite selalu melihat cermin,maka kite terbiase dan suke kepada seseorg yg mungkin ada iras2…n ramai jugak org kata,kalo wajah ada iras,jodoh tu insyaAllah berpanjangan…

    n pada zaman ketika xde cermin..org dahulu tend utk suka seseorg yg iras2 jiran mereka..sbb itulah wajah yg serasi di mata mereka ketika itu~

    Balas
    • 2. sylarius  |  15 Ogos 2009 at 12:18

      so.. kalo laki p0n nak cari gurl yg setia dgn kita, cari la yang muka iras – iras dgn kita jugak la ek.. hehe

      Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Satu Sekolah Untuk Semua

Arkib

RSS Anak Askar Pencen

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Kemaskini Twitter


%d bloggers like this: