Hutang

29 Disember 2009 at 14:17 8 comments

Apa yang perlu aku lakukan?

Nak hantar atau tidak? Jika tidak, hidup aku akan terbelenggu dengan beban hutang selama 15 tahun. Kalau dah hantar, boleh aku buat untuk perbelanjaan kahwin aku nanti?

‘Err, kahwin nak pakai duit banyak ke?’

‘Eh, mestilah. Nanti orang cakap aper lak kalo buat simple-simple. Mestilah kena grand-grand. Kahwin kan sekali je seumur hidup.’

‘Memang lah, lepas tu bulan-bulan kena bayar hutang. Nak buat macam mana, kerja dengan government kan memang gajinya digunakan untuk membayar hutang.’

Alangkah baiknya jika peruntukan zakat itu dapat digunakan untuk menggalakkan golongan muda untuk berumah tangga.

‘Banyak la ko, kursus kawen pon kena bayar RM120. Aper cer?’

Nota: Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan mencatatkan kutipan zakat yang lebih tinggi pada tahun 2009 dengan kutipan berjumlah RM230 juta berbanding RM206 juta pada tahun sebelumnya. Sumber: Bernama

Kalau aku simpan duit, entah berapa lama lagi aku dapat cukupkan duit aku. Sepuluh tahun mungkin? Sebulan aku simpan RM200. Berapakah yang aku akan dapat kumpul dalam tempoh sepuluh tahun?

Cara kerja:

RM200 x 12 x 10 = RM 24000

10 tahun kemudian, umur aku sudah beranjak ke 30-an. Sudah lewat. Pasangan aku pula sudah terlalu lewat.

Melangsungkan majlis perkahwinan sudah menjadi perkara yang rumit dalam masyarakat kita. Lagipun, masyarakat kita lebih gemarkan perkara-perkara remeh yang bersifat luaran berbanding pengisiannya. Majlis biar grand, bulan-bulan tak cukup duit nak buat belanja dapur belakang kira. Padahal, aku ni yang lelaki yang kena tanggung makan minum bini aku nanti. Takkan duit aku dah habiskan untuk bayar hutang je. Habis tu bini aku nak makan apa? Eh, emosional la pulak.

Nota: Rukun Nikah adalah:

  1. Pengantin lelaki
  2. Pengantin perempuan
  3. Akad (Ijab & Qabul)
  4. Wali
  5. Dua orang saksi

Melangsungkan pernikahan itu sepatutnya mudah, tetapi dirumitkan dengan majlis perkahwinan yang memerlukan perbelanjaan yang besar. Itu belum dicampur dengan mengikut adat resam seperti naik pelamin, jumlah hantaran dan sebagainya yang boleh dikirakan sebagai pembaziran dan perbelanjaan yang kurang efektif.

Patutlah orang-orang muda sekarang suka berkapel-kapel dahulu daripada berkahwin cepat-cepat kan.

Gambar kredit daripada piiown.wordpress.com

Entry filed under: Perhubungan. Tags: , .

Hari Jadi Kartun

8 Komen Add your own

  • 1. Admin SSS  |  31 Disember 2009 at 09:22

    Kepada e-Patriot SSS,

    Sempena kita melangkah ke tahun 2010, kami di Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) ingin menghulurkan setinggi perhargaan dan terimakasih kepada Tun/Tan Sri/Puan Sri/Dato Seri/Datin Seri/Tunku/Tengku/Tuan/Puan di atas sokongan padu yang kami terima terhadap kempen SSS ini.

    Kami juga ingin mengambil kesempatan ini untuk kita sama-sama menyemarakkan lagi sokongan terhadap kempen ini dengan melibatkan saudara mara dan sahabat handai yang masih belum lagi menandatangai petisyen kempen ini di SINI dan juga para bloggers untuk menzahirkan sokongan masing-masing dengan mempamirkan logo SSS di laman blog masing-masing.

    Terima kasih sekali lagi atas sokongan padu yang diberikan. Kami amat menghargainya.

    Salam Sejahtera,

    “SATU BAHASA, SATU BANGSA, SATU NEGARA”
    Admin SSS

    Balas
  • 2. pakcikli00  |  5 Januari 2010 at 13:26

    Sejak tahun baru ni nak datang ziarah kawan pun sibuk, bukan pasal apa, pakcik sedang pening memikirkan macam mana Bung Moktar boleh dapat zizie. Mungkin sebab banyak wang kot. Pakcik pun teringgin juga, tapi pakcik takut banyak wang nanti jadi beruang.

    Balas
  • 3. pakcikli00  |  13 Januari 2010 at 18:11

    http://pakcikli00.wordpress.com/2010/01/13/haram-ke-geram/

    Kalau tak berutang macamana nak lepas geram, cuba klik Url diatas !

    Balas
  • 4. pakcikli00  |  13 Januari 2010 at 18:26

    Balas
  • 5. pakcikli00  |  14 Januari 2010 at 10:38

    SAYA SUMPIT TERANGAKAT PONGGUNGNYA

    Perbicaraan dimakamah pada hari itu dihadiri lebih banyak orang ramai dari biasa, yang luarbiasanya terdapat banyak juga orang asli saudara lama kita. Perbicaraan ini rupanya melibatkan orang kita dengan saudara lama.
    Pandak terus memberikan keterangan dari dalam kandang saksi sebaik sahaj a diminta olen penguam belanya. “ Pada hari berlakunya kejadian yang memilukan itu tuan, Sudin kawan orang Melayu saya datang kerumah saya mengajak menjerat. Saya bersetuju dan kami pergi bersama, tiba ditengah jalan Sudin minta saya dengannya berpecah, saya ke hulu dan dia kehilir. Saya setuju saja, tapi didalam hati saya buat apa berpecah, bukan berburu tapi menjerat. Dalam perjalanan kehulu saya terfikir lagi, kalau Sudin kehilir dan saya ke hulu sampai kiamat pun kami tidak akan bertemu semula untuk menjerat. Setelah habis dua batang rokok berjalan saya mula terfikir Sudin mungkin untuk menjerat saya bukan untuk menjerat binatang. Akhirnya saya membuat keputusan untuk kembali semula kerumah.”
    “Tuan saudara yang arif,” kata Pandak untuk meneruskan keterangannya, orang ramai dimakamah senyap sunyi untuk mendengar keterangan Pandak. “Setibanya saya di halaman rumah saya, saya nampak kasut Sudin di kaki tangga, hati saya mula terasa panas. Bila saya naik kerumah saya nampak Sudun dan isteri saya sudah tidak berpakaian lagi. Sudin berada meniarap diatas dan isteri saya berada terlentang tepat dibawah tubuh Sudin. Hati saya bertambah menjadi panas tuan, tapi saya masih lagi sempat berfikir sepanjangnya tuan. Jikalau saya tikam dengan parang, saya takut tembus sampai kebawah (sehingga terkena isterinya). Hendak saya terajang takut bertambah masuk. Maka saya sumpit, terangkat ponggungnya tuan. Maka selamatlah isteri saya tuan dan Sudin kecewa kerana gagal merogol isteri saya.”

    Balas
  • 6. pakcikli00  |  14 Januari 2010 at 21:33

    “ Blog Dengan Nama Islam Menghina Islam”

    Assalamu’alaikum warohmatullahi wabarokaatuhu,
    Ada sebuah blog yang benar-benar tidak pantas untuk dibaca (berisi pelecehan terhadap agama Islam dan Nabi Muhammad shallallaahu ‘alaihi wasallam).Bapak Ibu kaum muslimin wal muslimat yang di rahmati Alloh silahkan buka blog yang menghina ajaran Islam di : Berita Muslim Sahih
    atau:
    http://beritamuslim.wordpress.com
    Banyak artikel yang menghina ajaran Islam dan Nabi Muhammad SAW
    Oleh karena itu, mari kita melaporkannya agar blog itu di tutup dengan cara sebagai berikut : Pertama buka alamat
    http://en.wordpress.com/report-spam/
    Lalu isi data-data yang diperlukan:… Lihat Selengkapnya
    Your Email : email Anda
    http://beritamuslim.wordpress.com
    Why : isi dengan ” BLOG SPAMMING and that blog was insulting religion islam. “[/quote]
    semakin banyak yang melapor semakin cepat blognya ditutup. semoga kita terhindar dari hal2 yang bisa melemahkan iman kita dan semoga kita selalu ada dalam ridha dan lindungan-Nya… Amin
    Syukran. Jazakallah khoiran katsira. Allahu Akbar. dikirim ulang dari grup Kajian Keilmuan bagi Aktivis dakwah Wassalamu’alaikum warohmatullahi wabarokaatuhu  — era muslim

    Balas
  • 7. pakcikli00  |  15 Januari 2010 at 00:33

    Lafaz ijab

    Iaitu perkataan dari pihak wali perempuan atau wakilnya seperti berikut :

    A Oleh wali perempuan sendiri
    “ Aku nikahkan dikau akan anak ku Bedah dengan mas
    kawinnya RM 101.00 tunai”

    B Oleh wakil wali
    “ Aku nikahkan dikau akan Bedah dengan berwakil wali, bapa
    nya kepada ku dengan mas kawinnya RM101.00 tunai”

    Lafaz qabul

    Iaitu perkataan pihak suami bagi menjawab lafaz hijab tersebut seperti berikut :

    “ Aku terima akan nikahnya dengan mas kawinnya RM101.00 tunai”.

    Hukum menyebut mas kawin ketika dilafazkan ijab qabul ada
    lah sunat, kerana Rasulullah saw tidak pernah meninggalkan menyebutnya ketika baginda menikahkan orang

    Balas
  • 8. pakcikli00  |  15 Januari 2010 at 11:22

    ASALAMUALAIKUM

    Petua bina kesihatan pakcikli00 – satu

    Panduan hidup adalah al Quran
    rasul diutus memberi ingatan
    yang menjadi petua serta amalan
    demi untuk membina kesihatan

    Mulakan Bismillah setiap urusan
    elok disertai selawat dan salam
    dulukanlah niat sebelum pekerjaan
    mulakan gerakan di sebelah kanan

    Setiap waktu perlulah ditepati
    janganlah suka memungkiri janji
    bahaya dan musuh usahlah dicari
    jangan mudah tidak sedarkan diri

    Lemparkan senyuman setiap hari
    sehingga wajah kelihatan berseri
    seandainya bertemu salam diberi
    janganlah suka meninggi diri

    Bercakaplah cuma jikalau perlu
    sebelum menjawab dengari dulu
    usahlah bertanya bertalu talu
    perangai berleter usahlah ditiru

    Berpakaian biar disenangi orang
    jangan sendat atau pun jarang
    bahagian aurat usah ditelanjang
    sehingga geram jika dipandang

    Selanjutnya sila klik url dibawah :

    http://pakcikli00.wordpress.com/2009/08/26/petua-membina-kesihatan-dua/

    http://pakcikli00.wordpress.com/2009/08/26/petua-membina-kesihatan-tiga/

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Satu Sekolah Untuk Semua

Arkib

RSS Anak Askar Pencen

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Kemaskini Twitter


