Songkok

27 Januari 2010 at 13:07 5 comments

Baru-baru ni Sultan pemerintah kat negeri tempat aku bekerja ni telah mangkat. Jadi, seluruh negeri berkabung selama 7 hari. Bagi orang Melayu, memakai songkok dengan lilitan kain putih adalah perlu. Bagi yang bukan Melayu, kain hitam akan dililit di lengan.

Malam hari Ahad tu, member serumah aku, Al-Hafiz (memang nama sebenar) dapat mesej dari rakan sekerja tempat dia. Dalam mesej tu ada tulis, tentang pematuhan peraturan berkabung. Siang tu aku ada jugak dengar cerita pasal kat Kluang dah ada yang kena saman sampai RM 300 sebab tak pakai songkok lilit kain putih.

“Ko ada songkok lebih?”

“Aku mana ada. Lebai ada la. Hang lak?”

“Aku pun takda, sebab tu aku tanya kat ko”

Sebelum keluar gi makan kat Kedai Poji, kitorang singgah kat Kedai Hamzah nak beli songkok. Sampai kat kedai Hamzah, Cikgu Omar tengah lepak-lepak depan kedai dia. Aku cakap aku nak beli songkok. Terus dia promote songkok benang seribu kat aku. Aku belek-belek lebih kurang. Nampak macam mahal. Tanya harga berapa.

“Tujuh puluh lima ringgit”

Rasa macam tak berbaloi lak. Aku nak pakai seminggu ni jer. Lagipun paten dia aku tak berkenan. Jenis tinggi. Kalau aku ni boleh menari zapin takpe la jugak.

Last-last aku tanya songkok mana yang paling murah. Dia bagi aku yang RM23 punya. Aku test asal muat kepala aku, terus aku angkat bawak balik. Takda banyak soal. Asal songkok jadi lah.

Daripada esok tu aku pergi sekolah pakai ketayap putih apa cerita?

Entry filed under: Cerita Aku. Tags: , , , .

Poyo Kawan

5 Komen Add your own

  • 1. pakcikli00  |  28 Januari 2010 at 07:39

    itu pasal bila pakcik lihat orang pakai songkok, ingat tentu ada orang mati atau mangkat. Tapi kalau Sultan atau orang besar mangkat ada lilitan putih. Jika ada masa datanglah weblog pakcik yang baru 18sxweb, tapi jangan beritahu budak bawah umur, disana ada vidio youtube yang pakcik rakamkan sendiri.

    Balas
    • 2. sylarius  |  28 Januari 2010 at 11:58

      Errr… Saya online guna line sekolah yang kementerian bagi pakcik, dah tentu nama site pakcik tu kena block dgn ISP sekolah saya. Tak dapat nak tengok.

      Balas
  • 3. pakcikli00  |  28 Januari 2010 at 07:40

    Hey pakcik dah boleh gunakan tag pakcikli.

    Balas
  • 4. pakcikli00  |  29 Januari 2010 at 18:05

    Kalau tak boleh masuk ke 18sx web suruh mereka semua lengkapkan borang ini untuk tindakan selanjutnya.

    LAFAZ TAKLIK TALAK

    Sila lengkapkan borang ini

    Bahawa saya ………………………(Nama suami) ……………………………. yang tinggal di ………………………………………..telah berlafaz taklik selepas akad-nikah saya di hadapan ……………………………..(Pendaftar) ………………………………….dengan lafaz seperti berikut :

    Tiap-tiap aku tinggalkan atau tiada aku memberi nafkah yang layak bagiku akan isteriku ……………(Nama Isteri)
    …………………………..tiga bulan atau lebih lamanya, dan mengadu ia kepada mana-mana Hakim Syar’ie dan sabit pengaduannya pada sisi Hakim itu, maka tertalak isteriku itu dengan satu talak.

    Jika ada perbalahan di antara kedua aku laki isteri, maka mengadu isteriku ……………………..(Nama Isteri)………..
    kepada mana-mana Hakim Syar’ie dan sabit pengaduannya pada sisi Hakim itu, maka mengakulah aku akan bertaklik seperti yang dipersetujukan oleh Hakim itu. Sekiranya engkar aku daripada bertaklik sedemikian itu, maka gugurlah satu talak di atas isteriku itu.

    Tiap-tiap aku rujuk akan isteriku ……………….(Nama Isteri)………………. dengan tiada redhanya, maka bertalaklah ia satu talak pula

    Tarikh:………………… …………………………………………………
    (Tandatangan Pengantin Lelaki)

    Balas
  • 5. 18sxweb  |  1 Februari 2010 at 06:17

    Asalamualaikum

    Dengan izin

    CONTOH SURAT MOHON POLIGAMI

    Panjang bin Kulup Besar
    Kampong Sungai Buah
    Bangi, Selagor

    Lebar bin Alang Sihat
    Kampung Sungai Merap
    Bangi, Selangor

    Puan

    PERKARA MEMOHON UNTUK BERPOLIGAMI

    …….perkara di atas adalah dirujuk

    Walaupun kita tinggal sebumbung permohonan seperti di atas terpaksa dibuat menggunakan surat, kerana puan juga perlu memberi jawapan bertulis untuk menyokong permohonan saya kepada pihak yang berwajib untuk berpoligami.

    Sebagaiman yang puan sedia maklum sejak saya sering melayari laman blog Dukun Asmara ( http://pakcikli00.wordpress.com/ ) prestasi tenaga batin saya telah meningkat. Oleh itu permohonan saya berkawin dua adalah untuk membantu puan menampung ledakan tenaga batin yang telah saya alami.

    Di samping ledakan tenaga batin buat masa ini saya juga telah dilimpahi dengan nafkah zahir yang bertambah-tambah. Penambahan isteri adalah juga bertujuan untuk mengimbangi penambahan nafkah zahir tersebut.

    Kerjasama dan perhatian puan mengenai perkara di atas didahului dengan ucapan terima kasih.

    Yang berhajat
    ……………………………….
    Panjang bin Kulup Besar

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Satu Sekolah Untuk Semua

Arkib

RSS Anak Askar Pencen

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Kemaskini Twitter


