Nintendo Playstation

21 April 2010 at 00:38 3 comments

Pada suatu masa dahulu, Nintendo dan Sony telah bekerjasama untuk menghasilkan sejenis mesin permainan hybrid SNES/CD-ROM. Mereka menamakannya sebagai Playstation. Sesiapa yang sudah memiliki permainan video SNES pada masa itu, dikehendaki mendapatkan barangan tambahan pemacu CD untuk dipasangkan pada bahagian bawah SNES untuk membolehkan permainan SNES di dalam CD dimainkan. Untuk sesiapa yang belum mengetahui tentang apa itu SNES, sila rujuk di sini.

Untuk memendekkan cerita, Nintendo berasa kurang senang dengan perjanjian yang memberikan kelebihan kepada Sony dalam keuntungan penjualan CD permainan. Untuk itu, Nintendo menamatkan perjanjian perkongsian teknologi. Sony berasa marah dengan tindakan Nintendo itu dan meneruskan projek Playstation ini bersendirian. Dendam Sony terhadap Nintendo terbalas apabila Sony berjaya menguasai pasaran permainan konsol selama dua keturunan sehinggalah kemunculan Wii.

Prototaip Playstation

//

Entry filed under: Sejarah. Tags: , .

MSI Wind U160 Netbook iKitchen – Versi DIY, Lu Bikin Sendiri

3 Komen Add your own

  • 1. joegrimjow  |  21 April 2010 at 00:56

    ohooo
    sejarah yg jarang diketahui ramai ni

    Balas
  • 2. salju  |  21 April 2010 at 01:08

    Wii masih lagi belum dapat PS lah rasanya…tapi CD PS3 mahal lah..
    tlong gua… AMD VS Intel?

    Balas
  • 3. pakcikli00  |  23 April 2010 at 03:00

    Asalamualaikum

    Saya gadis bandung berusia 20 tahun mau jual keperawanan saya kerana saya butuh biaya buat operasi ibu saya, Saya tidak tau lagi harus berbuat apa, satu satu jalan saya iklas jual keperawanan saya demi org yang saya cintai.saya harap ada yang bisa membantu masalah saya ini, Hubungi saya ke N0 085720573789

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Satu Sekolah Untuk Semua

Arkib

RSS Anak Askar Pencen

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Kemaskini Twitter


