Posts tagged ‘kahwin’

Hutang

Apa yang perlu aku lakukan?

Nak hantar atau tidak? Jika tidak, hidup aku akan terbelenggu dengan beban hutang selama 15 tahun. Kalau dah hantar, boleh aku buat untuk perbelanjaan kahwin aku nanti?

‘Err, kahwin nak pakai duit banyak ke?’

‘Eh, mestilah. Nanti orang cakap aper lak kalo buat simple-simple. Mestilah kena grand-grand. Kahwin kan sekali je seumur hidup.’

‘Memang lah, lepas tu bulan-bulan kena bayar hutang. Nak buat macam mana, kerja dengan government kan memang gajinya digunakan untuk membayar hutang.’

Alangkah baiknya jika peruntukan zakat itu dapat digunakan untuk menggalakkan golongan muda untuk berumah tangga.

‘Banyak la ko, kursus kawen pon kena bayar RM120. Aper cer?’

Nota: Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan mencatatkan kutipan zakat yang lebih tinggi pada tahun 2009 dengan kutipan berjumlah RM230 juta berbanding RM206 juta pada tahun sebelumnya. Sumber: Bernama

Kalau aku simpan duit, entah berapa lama lagi aku dapat cukupkan duit aku. Sepuluh tahun mungkin? Sebulan aku simpan RM200. Berapakah yang aku akan dapat kumpul dalam tempoh sepuluh tahun?

Cara kerja:

RM200 x 12 x 10 = RM 24000

10 tahun kemudian, umur aku sudah beranjak ke 30-an. Sudah lewat. Pasangan aku pula sudah terlalu lewat.

Melangsungkan majlis perkahwinan sudah menjadi perkara yang rumit dalam masyarakat kita. Lagipun, masyarakat kita lebih gemarkan perkara-perkara remeh yang bersifat luaran berbanding pengisiannya. Majlis biar grand, bulan-bulan tak cukup duit nak buat belanja dapur belakang kira. Padahal, aku ni yang lelaki yang kena tanggung makan minum bini aku nanti. Takkan duit aku dah habiskan untuk bayar hutang je. Habis tu bini aku nak makan apa? Eh, emosional la pulak.

Nota: Rukun Nikah adalah:

  1. Pengantin lelaki
  2. Pengantin perempuan
  3. Akad (Ijab & Qabul)
  4. Wali
  5. Dua orang saksi

Melangsungkan pernikahan itu sepatutnya mudah, tetapi dirumitkan dengan majlis perkahwinan yang memerlukan perbelanjaan yang besar. Itu belum dicampur dengan mengikut adat resam seperti naik pelamin, jumlah hantaran dan sebagainya yang boleh dikirakan sebagai pembaziran dan perbelanjaan yang kurang efektif.

Patutlah orang-orang muda sekarang suka berkapel-kapel dahulu daripada berkahwin cepat-cepat kan.

Gambar kredit daripada piiown.wordpress.com

Advertisements

29 Disember 2009 at 14:17 8 comments

Musyuk

Musyuk

Musyuk!?

Apa yang musyuknya (atau busyuk atau bucuk atau mucuk atau cuk)?

Seringkali digunapakai oleh segelintir kapel-kapel Melayu untuk memanggil pasangan kekasih (yang masih belum berkahwin) mereka dengan nada yang amat gedikmanja.  Tidak pula aku pernah mendengar dari kalangan bangsa lain walaupun dari kalangan warga Indonesia melainkan mereka berkapel dengan orang Melayu Malaysia.

Kenapa musyuk @ busuk menjadi nama panggilan? Adakah kerana si lelaki menjadi busuk dan tak reti-reti nak mewangikan diri lagi untuk keluar berdating?

Jika benar-benar busuk, di manakah bahagian tubuh lelaki yang dirasakan busuk itu? Mungkin bau daripada bahagian ‘itu’?

Mungkin juga, wanita lebih sukakan lelaki busuk daripada lelaki wangi.

Image courtesy fotopages user adikcutes

10 November 2009 at 09:36 8 comments

Ada apa dengan Buah Dada?

Sejak pulang dari berhari raya di kampung, timbul sebuah persoalan yang sentiasa bermain di benak fikiranku ini. Mungkin ia dianggap lucah bagi sesetengah golongan. Ia agak lucah kerana ia berkaitan dengan sebahagian tubuh badan wanita. Buah dada. Atau lebih dikenali dengan nama manjanya, iaitu TETEK.

Pernahkah kalian memerhatikan bahagian buah dada wanita? Ya, buah dada. Tidak kira secara siaran langsung atau lintas langsung. Secara live ataupun melalui video lucah 3gp di dalam hanset yang kalian dapat secara bluetooth ataupun dirakam sendiri secara bebas oleh rakan-rakan yang gila seks. Jika ya, pasti kita akan berasa stim bukan apabila melihat bahagian itu. Kalau tak rasa stim tu mungkin selera kalian songsang ataupun ada masalah kesihatan yang perlu dirujuk dengan doktor pakar sakit tuan, Dr Ismail Thamby.

Aku ingin bertanya kepada wanita. Adakah patut buah dada itu ditayangkan kepada lelaki? Adakah mereka suka buah dada mereka itu diperhatikan secara rakus oleh kaum Adam? Relakah diri diperhatikan sedemikian rupa?

Bagi golongan awek bertudung. Kalian sudah selesai menutupkan aurat di atas. Mengapa di dadanya pula terdedah? Bukankah ianya perlu dicoverkan sekali? Bagi yang mempunyai buah dada yang bersaiz kecil, contoh saiz A cup dan B cup mengapa perlu memakai bra yang mempunyai span untuk membuatkan buah dada kalian tampak besar? Adakah kalian perlu menonjolkan buah dada kalian supaya nampak lebih besar untuk menarik perhatian sang lelaki? Untuk menyuruh kapel kalian ‘merogol’ kalian dengan kerelaan anda secara tidak langsung? Mau tapi malu ya? Oh! Hipokritnya insan yang bernama wanita ini. Jika anda benar-benar suci, tunjukkan kesucian anda. Make other people think you are perfectly innocent. Seorang perogol pun inginkan seorang dara untuk dijadikan isteri.

Sememangnya faktor pemakaian yang tampak seksi boleh membangkitkan berahi sang lelaki. Justeru itu, janganlah kalian hanya menyalahkan golongan lelaki jika melihat kepada peningkatan kes rogol yang ketara dewasa ini. Seperti juga menjaga harta peribadi, kunci dan lindungi ia sebaik mungkin jika tidak mahu ia dicuri.

Mungkin wanita-wanita ini ada alasan yang mereka yang tersendiri untuk merasionalkan tujuan pemakaian mereka itu. Bagi aku itu semua, bullshit! Untuk apa lagi alasan memakai fesyen yang terdedah itu? Minta dirogol barangkali. Kononnya ia bergantung pada niat si pemakai. Jawapan yang amat hipokrit.

Aku juga sama sekali tidak membela golongan perogol ini. Malah aku amat membenci mereka. Amat keji dan hina sekali golongan gila seks yang tergamak merogol wanita tanpa mengira siapa sama ada dia anak dara sunti, janda, bini orang dan lain-lain. Jenayah ini lebih hina dari segala-galanya.

Namun, kes-kes ini tidak akan berlaku jika kesemua faktor yang membawa ke arah perzinaan ini tiada di sekeliling kita. Di mana-mana pun, amat mudah untuk melakukan zina. Lihatlah di sekeliling kalian. Kiamat sudah dekat!

28 September 2009 at 13:50 11 comments

Berkahwin semula bagai satu perjudian

Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI

Bercinta dan seterusnya berkahwin lagi setelah berpisah dengan pasangan telah menjadi lumrah masa kini. Ramai yang memperjudikan diri dalam menempuhi situasi hidup berpasangan untuk kali keduanya bagi meneruskan kehidupan yang sunyi setelah kehilangan orang tersayang sama ada secara perceraian atau kematian,

Bagaimanapun cara perpisahan yang dihadapi oleh seseorang itu banyak mempengaruhi hubungan kali kedua. Ini kerana pengalaman yang lalu akan sentiasa bermain di fikiran mereka.

Sekiranya semasa bersama dengan pasangan masing-masing, mereka sangat bahagia, maka sudah pasti situasi sebegitulah yang akan dicari dan hendak dikekalkan.

Tetapi jika sebaliknya, selalu didera, dipukul, saling tidak mempercayai, maka pencarian kali kedua ini akan menjadi berlawanan. Daripada pengalaman-pengalaman ini, maka pencarian kali kedua akan menjadi lebih sukar dan selektif.

Inilah yang membuatkan kadangkala bagi menyakinkan pasangan kali kedua ini sedikit memakan masa kerana pengalaman pertama sentiasa menghantui di minda mereka.

Namun demikian, adalah tidak salah untuk menemui cinta kedua dan meneruskan kehidupan dengan pasangan baru. Ramai yang mendapat sinar baru dalam kehidupan setelah lama sunyi dan kesedihan dengan kehilangan orang tersayang atau tempat bergantung.

Pensyarah Kaunseling Keluarga dan Perkahwinan, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Saedah Abd. Ghani berkata, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan perlakuan bercinta dan berkahwin selepas berpisah.

”Paling utama ialah kesunyian yang melanda seseorang yang menghadapi perpisahan sama ada kematian atau perceraian. Kedua, keselamatan dari segi kewangan dan masa depan.

Memenuhi naluri seksual

”Yang tidak dapat dielakkan ialah memenuhi naluri seksual wanita dan lelaki iaitu untuk merasai dikasihi dan disayangi seperti dialami dahulu dengan pasangan dan sekiranya berkahwin ingin menghalalkan hubungan seksual.

”Bagi wanita yang bergelar ibu tunggal, cabarannya cukup besar terutama dengan gelaran tersebut yang selalunya akan timbul tohmahan, fitnah daripada orang sekeliling,” katanya di ketika ditemui di USIM, Nilai, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Menurut Dr. Saedah, seseorang ibu tunggal atau bapa tunggal yang ingin memulakan episod baru dalam hubungan percintaan pasti menghadapi masalah pada mulanya.

Pertama, dari segi penyesuaian dengan pasangan baru. Bagi yang berpisah secara bercerai, akan timbul masalah tidak mudah mempercayai, manakala berpisah secara kematian, peluang untuk mempercayai pasangan lebih besar dan mudah jatuh cinta.

”Pencarian cinta kedua setelah berpisah ini diibaratkan satu perjudian, sama ada anda akan mendapat individu yang hampir sama dengan pasangan sebelumnya atau sebaliknya. Inilah yang membuatkan seseorang itu sentiasa berhati-hati dalam setiap langkah dalam menetapkan keseriusan sesuatu hubungan dan seterusnya ke jenjang pelamin.

Mencari pengganti

”Tidak dinafikan setiap individu yang ditinggalkan inginkan seseorang dalam hidupnya supaya boleh menempuh kehidupan seperti sediakala sebelum berlakunya perpisahan. Maksudnya ialah pengganti, hanya waktu dan penemuan yang menentukan sama ada mereka memperoleh pasangan atau tidak,” ujarnya.

Katanya, sebelum memutuskan untuk serius dalam perhubungan, seseorang itu harus mengatasi ketakutan berhadapan dengan keluarga pasangan baru, sekiranya ingin berkahwin.

Akan ada dalam fikiran sama ada suami atau isteri baru boleh menjaga anak atau boleh menjadi bapa atau isteri yang baik.

”Begitu juga dengan kemampuan membina semula kepercayaan terhadap pasangan baru sama ada boleh dipercayai seperti mana arwah suami. Misalnya mempercayai boleh duduk serumah dengan anak perempuan, takut suami baru akan merosakkan anak perempuan.

Kemampuan menjadi isteri atau suami

”Selain itu, risaukan personaliti diri pasangan yang bakal berubah setelah berkahwin sedangkan semasa berpacaran, semuanya baik. Tetapi apabila telah mendapat, mampukah ia menjadi isteri atau suami dan bapa yang baik kepada anak daripada perkahwinan pasangan terdahulu.

”Tidak dilupakan ialah sama ada boleh menjalinkan satu hubungan yang rapat dengan ahli keluarga baru dikahwini itu.

“Sedangkan mereka tahu, yang dikahwini itu adalah janda atau duda yang mempunyai anak,” katanya.

Tambahnya, perkara paling penting dalam memulakan hubungan dengan orang lain, perasaan anak harus dijaga.

”Bagi wanita, sudah pasti sekiranya mempunyai anak yang telah memahami erti kehidupan menghadapi halangan emosi. Mereka sudah tentu tidak mahu seseorang yang tidak dikenali menggantikan tempat bapa atau ibu kandung mereka.

Anak terpinggir

”Anak juga akan rasa terpinggir kerana ibu atau bapa telah mempunyai seseorang yang diambil berat selain daripada mereka. Kadangkala, ibu atau bapa mengabaikan kasih sayang, masa dan perbelanjaan yang selama ini mereka kecapi, ia telah diragut oleh orang luar.

”Begitu juga dengan personaliti pasangan baru bapa dan ibu mereka yang tidak setanding dengan bapa dan ibu kandung mereka sehingga menyukarkan menyesuaikan diri,” jelasnya yang inginkan pasangan yang mahu menempuh kehidupan bercinta kembali memikirkan banyak perkara dan faktor anak demi keharmonian hubungan yang dibina.

Ujar beliau yang berasal dari Batu Pahat, Johor, selalunya, mencari pengganti yang bercerai mati, sudah pasti mempunyai personaliti seperti arwah manakala yang bercerai hidup, personaliti sebaliknya iaitu lebih baik daripada bekas, ini selalu bagi golongan yang selalu didera atau berlaku curang.

Tegas Dr. Saedah, banyak perbincangan, tolak ansur, membina keyakinan diri dan pengorbanan harus dilakukan bagi mereka yang ingin bercinta semula dan sekali gus berkahwin lagi. Tangani dahulu segala kekusutan sebelum menyatakan ‘ya’ kepada pasangan baru untuk melayari bahtera kehidupan.

11 September 2009 at 15:33 Tinggalkan komen

Perbezaan Umur Bukan Penghalang

SIAPA tidak kenal dengan pelakon popular Demi Moore? Dia merupakan pelakon prolifik yang tidak pernah gagal dalam membawakan watak yang diberi kepadanya. Populariti Moore semakin bertambah apabila bertemu jodoh dengan lelaki sebaya anaknya, Ashton Kutcher.

Bukan Moore dan Kutcher saja, di Barat ia seakan trend apabila selebriti demi selebriti memilih untuk berkahwin dengan pasangan yang jauh jurang usia mereka. Pelakon kulit hitam, Halle Berry juga memilih suami yang lebih muda daripadanya dan terkini pasangan Linda Hogan yang berusia 48 tahun bersama pasangannya yang berumur 19 tahun, Charlie Hill.

Senario yang sama juga berlaku di negara ini, di mana ramai lelaki memilih wanita yang umurnya bertahun-tahun lebih tua daripada mereka untuk dijadikan isteri.

Berdasarkan kajian dalam talian yang dijalankan ke atas 50,000 wanita yang berumur 30 tahun ke atas, mendapati lebih daripada satu pertiga responden meminati lelaki yang lima tahun lebih muda daripada usia mereka.

Trend

Memang trend sebegini agak mengejutkan sesetengah pihak tetapi hakikatnya tiada apa yang pelik bagi lelaki muda mengahwini wanita yang berusia lebih daripadanya.

Justeru pakar berpendapat bahawa situasi tersebut didorong oleh peranan yang dipelopori wanita kini.

“Kebanyakan wanita kini mempunyai kedudukan yang kukuh sama ada dari segi pekerjaan, pangkat, kewangan dan keperluan lain.

“Atas dasar tersebut, maka mereka memilih pasangan yang lebih muda kerana orang muda lebih fleksibel dan menghormati kedudukan mereka secara tidak langsung.”

Pengaruh media tidak kurang juga impaknya apabila drama bersiri kegilaan ramai seperti Sex and the City dan Desperate Housewives yang memaparkan watak percintaan antara lelaki muda dan wanita berusia.

Kajian tersebut turut mendapati bahawa wanita yang mempunyai kedudukan kerjaya serta kewangan yang kukuh mempunyai lebih banyak pilihan untuk teman lelaki yang lebih muda.

Antara penemuan lain, ialah janda dan ibu tunggal pula lebih seronok berpacaran dengan lelaki yang tidak suka mengongkong mereka.

Persoalannya mampukah hubungan sebegitu bertahan lama?

Seorang kaunselor berpengalaman memberitahu, banyak pasangan yang lelaki lebih muda ini berjaya dalam mempertahankan keharmonian rumah tangga mereka

“Mungkin media memang sering memaparkan tentang jurang antara dua gender ini dan itu bukanlah ancamannya. Apa yang penting pasangan tersebut mestilah bersama-sama menjaga kerukunan rumah tangga yang mereka bina.

Perbezaan umur mungkin menjadi agenda ketika remaja kerana walaupun dua hingga tiga tahun berbeza usia menyebabkan individu berbeza pendapat serta pengalaman antara satu sama lain. Cara percakapan, matlamat hidup, semuanya berbeza, maka sebab itulah undang-undang tidak membenarkan jika dalam satu kes melibatkan seksual, salah seorang daripada pasangan berada di bawah umur.

Tetapi apabila anda meningkat dewasa, pengalaman serta pembangunan emosi menyeimbangkan cara anda melayari sesuatu perhubungan.

Jangan fokus kepada angka jika anda berhasrat meneruskan sesuatu perhubungan. Yang penting anda serasi, boleh berbicara dengan baik dan menyayangi satu sama lain.

Jika orang lain nampak tidak selesa dengan perhubungan anda, biarkan mereka kerana umur bukanlah pengaruh utama kepada perhubungan yang sihat.

Ada juga pakar yang berpendapat, jurang usia 10 tahun tidak menjadi masalah tetapi apabila jurangnya terlalu tinggi seperti melebihi 20 tahun, mungkin akan mencetuskan masalah apabila pasangan meningkat tua. Pada ketika itu si lelaki pula mula menemui matlamat hidupnya dan pasangannya pula runsing dengan proses penuaan yang dilalui. Tetapi, jika perbincangan dan persetujuan telah dibuat, bermakna masing-masing telah bersedia menghadapi kemungkinan tersebut.

Jurang usia

Memang ada positif dan negatif impak bercinta dengan seseorang yang berbeza generasi dengan anda. Salah satu motivasinya ialah apabila berpasangan dengan lelaki lebih muda, anda juga memiliki jiwa yang sama.

Apabila lebih ramai wanita memilih pasangan yang lebih muda, persoalan ini pasti timbul iaitu adakah wanita yang berusia lewat 30-an atau awal 40-an akan lebih berjaya apabila berpasangan dengan lelaki yang 10 hingga 15 tahun lebih muda daripada mereka?

Kejayaan dalam perhubungan bergantung kepada motivasi yang wujud dalam diri masing-masing. Usia bukanlah pengukur kehebatan atau kematangan seseorang. Perbezaan umur adakalanya membantu salah seorang dalam aspek nasihat tentang kehidupan serta kerjaya. Tetapi lain pula jadinya jika si lelaki mendapati anda sudah terlalu berpengalaman dalam hidup dan boleh berdikari.

Jika anda memilih untuk mempunyai pasangan yang lebih muda, jangan fikirkan tentang umur, sebaliknya fikirkan sama ada perhubungan tersebut baik untuk anda berdua atau tidak, kerana elemen yang meromantiskan perhubungan ialah perhubungan emosi dan bukan fizikal semata-mata.

3 September 2009 at 10:23 Tinggalkan komen

Seksanya hendak kahwin

Oleh Hafizahril Hamid

PERKAHWINAN bagi kebanyakan pasangan adalah sesuatu yang suci, indah dan abadi. Dari ketika menjalani proses percintaan hinggalah selesai upacara akad nikah adalah sesuatu yang biasa bagi setiap pasangan untuk melihat pasangan mereka sebagai pilihan terbaik.

Segala yang dilakukan akan dilihat sebagai sempurna di mata pasangan masing-masing. Namun di sebalik semua kesempurnaan ini satu-satunya masalah yang akan menghantui orang lelaki setelah mendapat persetujuan daripada keluarga pihak perempuan untuk ‘menyunting bunga di taman’ ialah wang hantaran.

Mungkin ada pihak yang merasakan perkara ini bukan satu bebanan bersesuaian dengan status dan pendapatan yang diperolehi. Apatah lagi bagi pihak keluarga perempuan ia umpama satu “hak eksklusif” dalam menetapkan berapa jumlah wang hantaran sebelum anak gadis mereka berpindah tangan kepada bakal suami.

Namun kita tidak boleh menafikan bahawa isu wang hantaran ini sering menghantui pasangan sebelum berkahwin.

Soal wang hantaran jika munasabah bukanlah satu persoalan tetapi ia akan menjadi sesuatu yang membebankan jika keterlaluan. Maka akan kedengaranlah pandangan dan kritikan pedas masyarakat “nak jual anak ke”.

Isu tentang wang hantaran ini bukanlah sesuatu yang baru dan harga yang ditetapkan semakin meningkat bersesuaian dengan keadaan dan realiti semasa kehidupan.

Dalam membicarakan hal ini penulis teringat gurauan yang diluahkan oleh seorang sahabat yang berpengalaman dalam menguruskan perkahwinan bahawa ia umpama membeli tiket kapal terbang.

Kebiasaannya harga tiket agak murah dan mampu dimiliki tetapi yang membuat harganya lebih mahal ialah pembayaran tambahan akibat terpaksa membayar cukai airport, pengurusan dan surcaj. Ini yang membuatkan penumpang terpaksa memilih dan berkira sebelum membuat keputusan.

Situasi ini yang terpaksa dihadapi oleh para pengantin lelaki apabila terpaksa membayar wang hantaran yang mahal padahal wang mas kahwinnya hanya berapa sangat.

Oleh itu ramailah lelaki yang terpaksa kahwin lewat akibat terpaksa mengumpul wang dan mengikat perut sebelum dapat melampiaskan hajat yang tersimpan sejak sekian lama.

Dari segi hukumnya pembayaran wang hantaran bukanlah sesuatu yang perlu namun kerana menghormati adat dan tradisi kita sebagai orang Melayu maka perkara seperti hantaran dan persandingan lebih menjadi perhatian.

Dan secara umumnya wang hantaran ini diberikan kepada pihak pengantin perempuan sebagai tanda pemberian ikhlas yang kemudiannya boleh digunakan untuk mengurus kerja-kerja persandingan.

Apatah lagi urusan persandingan dari pakaian pengantin hinggalah makan minum jemputan melibatkan perbelanjaan yang agak besar memandangkan tradisi menanggah dan tolong menolong ketika majlis perkahwinan semakin pupus.

Maka perbelanjaan perkahwinan yang agak besar ini bersesuaian dengan kemeriahan yang dialami ketika majlis pernikahan dan persandingan berlangsung.

Secara puratanya kadar wang hantaran pada masa sekarang ialah sekitar RM8,000 hingga RM10,000. Dan berdasarkan keadaan ekonomi dan kemakmuran negara ini ia mungkin dianggap munasabah.

Namun jika dikira semula termasuklah perbelanjaan kenduri di kedua-dua belah pihak, jumlah meningkat sehingga sekitar RM12,000 hingga RM20,000. Pastinya jumlah itu dianggap agak membebankan dan ramai lelaki terpaksa mengeluh sebelum berkahwin.

Bagi kebanyakan eksekutif muda yang berpendapatan sekitar RM1,800 hingga RM2,500, untuk menyimpan wang hantaran seperti yang disebutkan di atas mungkin tiada masalah tetapi ia pastinya mengambil masa sekitar dua hingga lima tahun.

Ditambah pula dengan bebanan dan kos hidup di ibu kota yang semakin meningkat akhirnya ramai lelaki terpaksa kahwin lewat malah ia dilihat semakin menjadi trend kebelakangan ini.

Maka jalan terbaik dalam menyelesaikan keserabutan ini ialah dengan membuat pinjaman bank.

Pinjaman

Hendak disalahkan pihak bank tidak boleh kerana ia adalah sebahagian dari hukum perdagangan untuk mencari keuntungan. Mereka ini senantiasa melihat peluang dalam kekusutan. Sebarang peluang yang boleh menguntungkan pastinya tidak akan mampu ditolak oleh perusahaan perbankan.

Oleh itu hendak atau tidak kebanyakan lelaki yang mahu berkahwin terpaksa membuat pinjaman dan turut terbukti bagi pihak bank bahawa bentuk perniagaan ini sangat menguntungkan.

Yang menjadi kebimbangan, apabila ia menjadi satu ikutan sehingga hantaran perkahwinan semakin meningkat di luar kebiasaan dan mencecah ratusan ribu.

Bagi mereka yang mampu mungkin tidak ada masalah dan ia dianggap sebagai pemberian ikhlas. Tetapi bagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana adalah sukar untuk memenuhi permintaan pihak pengantin perempuan jika wang hantarannya mencecah puluhan ribu ringgit.

Jika kita perhatikan beberapa ketetapan dan alasan sering digunakan dalam menetapkan wang hantaran ini. Seperti yang dikatakan tadi penetapan wang hantaran kebanyakannya merupakan hak eksklusif keluarga pengantin perempuan.

Walaupun mungkin beberapa perbincangan dilakukan dalam menetapkan wang hantaran antara pihak kedua-dua bakal mempelai namun keputusan akhir akan tetap diputuskan oleh pihak perempuan. Maka pada kebiasaannya harga wang hantaran ditetapkan atas beberapa kriteria.

Kriteria pertama terletak kepada pengaruh keluarga pengantin perempuan. Jika pihak perempuan “mata duitan” maka mahallah duit hantaran yang perlu dikeluarkan. Kita tidak boleh menafikan terdapat segelintir ahli masyarakat yang masih berfikiran begini semata-mata untuk meraih keuntungan hasil dari perkahwinan yang akan berlangsung. Sikap sebegini pastinya akan membuatkan masyarakat memandang serong terhadap pihak keluarga serta merosakkan jalinan institusi kekeluargaan itu sendiri.

Kriteria kedua ialah tahap akademik pengantin wanita itu sendiri. Semakin tinggi tahap pendidikan wanita tersebut semakin mahal wang hantarannya.

Kriteria ketiga ialah paras rupa wanita yang bakal disunting. Walaupun perkara ini agak subjektif kerana kecantikan seseorang wanita dinilai berbeza oleh lelaki berdasarkan cita rasa dan kehendak peribadi namun ia merupakan antara kriteria penting dalam penetapan wang hantaran. Semakin cantik dan ‘bergetah’ seseorang wanita itu semakin tinggilah harga yang perlu dibayar.

Kriteria terakhir dalam hal ini ialah jenis pekerjaan dan pendapatan bulanan yang diterima. Pastinya pekerjaan seperti doktor, akauntan dan jurutera dibayar gaji yang mahal, oleh itu jumlah wang hantaran turut meningkat.

Berdasarkan kriteria di atas adalah jelas kenapa harga wang hantaran agak sukar dikompromi oleh pihak perempuan. Paling jelas harga wang hantaran termahal ini selalunya didominasi oleh golongan artis.

Ini mungkin berkait dengan soal kecantikan yang dimiliki selain dari pendapatan tinggi dan populariti yang diperoleh.

Sebelum ini, penyanyi Juliana Banos yang berkahwin dengan Pengarah Urusan Mutiara Motor Sdn Bhd, Mokhtar Ahmad pada 16 Disember 2005, dinobat sebagai antara artis yang menerima wang hantaran tertinggi di negara ini, iaitu RM77,888.77.

Itu tidak termasuk dua bentuk cincin berlian jenama Cartier dan Carat Club yang bernilai lebih RM10,000, beg tangan dan dua pasang kasut jenama Louis Vuitton (LV) serta set wangian.

Penyanyi ternama negara, Datuk Siti Nurhaliza pula menerima wang hantaran dari suaminya Datuk Seri Muhammad Khalid Jiwa sebanyak RM30,000 dan mas kahwin RM22,222.

Satu lagi insiden juga melibatkan antara wang hantaran tertinggi di negara ini tetapi tidak kekal lama membabitkan bekas model, Puteri Shahanaz Hazlin Hamdan yang berkahwin dengan ahli perniagaan, Datuk Roslan Hashim.

Puteri Shahanaz menerima wang hantaran RM444,444.44 dan mas kahwin RM22,222.22.

Selain itu, Puteri Shahanaz turut menerima 22 hantaran termasuk kereta BMW 320i berharga RM250,000; set barangan kemas (RM150,000); jam tangan Rolex (RM25,000); cincin (RM20,000) serta beg tangan, kasut, wangian dan kosmetik jenama terkenal.

Gilang gemilang

Pasangan tersebut diijabkabulkan di rumah pengantin perempuan di Lorong Tok Sira 3 pada September 2006 manakala majlis persandingan diadakan di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah.

Roslan yang ketika itu merupakan Pengerusi Eksekutif Ghaz Properties Sdn Bhd, berkata beliau membelanjakan RM3.5 juta bagi memastikan majlis persandingan berlangsung penuh gilang-gemilang.

Bagaimanapun kebahagiaan yang diharapkan tidak kekal lama apabila setahun kemudian pasangan ini bercerai pada 4 Oktober 2007.

Puteri Shahanaz memohon cerai fasakh dan Roslan bersetuju membayar tuntutan mutaah RM100,000 secara ansuran, iaitu RM5,000 sebulan kepada Puteri Shahanaz. Roslan turut bersetuju membayar nafkah RM1,500 sebulan kepada anak tunggal mereka, Putera Airil Imran.

Kisah di atas ini pastinya memberi pengajaran bahawa wang hantaran yang tinggi dan majlis perkahwinan yang keterlaluan gahnya bukanlah penentu kepada kebahagiaan berlanjutan sehingga ke akhir hayat. Ditambah pula dengan pelbagai jumlah wang hantaran dengan nombor menarik beserta dengan tarikh perkahwinan yang lain daripada lain, ia seolah-olah telah menjadi trend yang mempengaruhi masyarakat.

Secara peribadi hantaran perkahwinan tidaklah perlu terlalu menekan sehingga menjadi beban kepada pasangan pengantin. Ada yang berpandangan supaya wang hantaran ini perlu dikongsi antara kedua mempelai bagi mengelakkan bebanan keterlaluan kepada pengantin lelaki.

Mungkin ada baiknya saranan sebegini namun jika wang hantaran ditetapkan lebih rendah ia pastinya lebih melegakan semua pihak.

Perlu difahami wang hantaran ini ditetapkan bagi keperluan pihak perempuan mengendali majlis persandingan sebelah mereka. Semakin meriah majlis perkahwinan semakin tinggilah wang hantaran yang perlu dikeluarkan.

Oleh itu cara terbaik untuk mengatasi masalah wang hantaran tinggi ini ialah dengan kembali kepada ajaran agama.

Hantaran dimaksudkan sebagai hadiah daripada suami kepada isteri dan juga hadiah daripada isteri kepada suami, iaitu saling bertukar hadiah sebagai tanda setuju dengan perkahwinan itu. Hantaran tidak wajib tetapi mengikut hukum adat hukumnya harus.

Manakala mas kahwin disebut sebagai mahar adalah hak/harta isteri yang wajib suami serahkan kepada isteri untuk menghalalkan pernikahan antara keduanya.

Maka Islam sendiri menerangkan apa yang perlu diutamakan dalam sesebuah perkahwinan iaitu mas kahwin dan bukannya wang hantaran. Tetapi kerana kepercayaan masyarakat kita yang terlalu berpegang pada adat maka kita lebih mengutamakan wang hantaran yang tinggi daripada kesempurnaan majlis akad nikah.

Stigma inilah yang perlu diubah oleh masyarakat. Bukan bermaksud untuk menidakkan kepentingan wang hantaran perkahwinan ini namun ia perlulah sekadar termampu dan paling penting keikhlasan.

Ia perlu dilaksanakan mengikut kemampuan dan tidak membazir semata-mata mahu menunjuk-nunjuk kepada orang keliling. Perbuatan sebegini hanya menambahkan lagi dosa kita.

Wang hantaran sememangnya menjadi tanggungjawab pihak lelaki untuk dipenuhi dan jika dilihat dari sudut kebaikannya, ia umpama persediaan awal seseorang bakal suami untuk menanggung tanggungjawab sebelum memulakan kehidupan berkeluarga.

Pastinya usaha mengumpul wang hantaran ini mampu mengajar tanggungjawab sebenar si lelaki sebelum bergelar suami yang bakal menanggung isteri dan bakal anak-anak.

Satu lagi ia pasti turut mengajar mereka bahawa bukan senang hendak berkahwin dan melamar anak dara orang.

oleh itu jika pada masa depan mungkin terlintas di hati hendak menambah isteri lagi, mungkin mereka akan berfikir lima enam kali, betapa peritnya satu ketika dulu ‘mengikat perut’ hendak mengumpul wang dan berhutang sebelum akhirnya mampu berkahwin.

BIL

NEGERI

NILAI

CATATAN

ANAK DARA

JANDA

1 JOHOR RM22.50  RM 22.50 

 

2 MELAKA RM40.00  RM 40.00 

 

3 NEGERI SEMBILAN

 

 

 

  a. Bukan Waris RM24.00  RM 12.00 

 

4 SELANGOR

 

 

 

  vii.  Orang Kebanyakkan RM 80.00  RM 40.00

 

5 KUALA LUMPUR RM 80.00  RM40.00 

 

6 PERAK RM 101.00

 

 

7 PULAU PINANG RM  24.00  RM 24.00 

 

8 KEDAH

 

 

Tidak ditetapkan 
9 PERLIS

 

 

 Tidak ditetapkan
10 PAHANG RM 22.50  RM 22.50  
11 TERENGGANU

 

 

Tidak ditetapkan 
12 KELANTAN

 

 

Tidak ditetapkan 
13 SABAH RM100.00  RM 80.00 

 

14 SARAWAK RM120.00  RM120.00 

 

15 W.P LABUAN RM 80.00  RM 80.00   

1 September 2009 at 11:51 Tinggalkan komen


Satu Sekolah Untuk Semua

Tulisan Terbaik

Arkib

RSS Anak Askar Pencen

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Kemaskini Twitter